Zoek product:

Duurzame ­opdracht

De eerste generatie Eco-Shell-kleding werd gelanceerd in 2011. Tegelijkertijd werkte Fjällräven verder aan de technische Keb-familie met kleding voor bergwandeltochten en in veeleisend terrein. Het idee achter Keb is altijd geweest om een systeem van kledingstukken te ontwikkelen die in combinatie met elkaar functioneren. Al snel kwam het idee om ook waterdichte shells te ontwikkelen, als aanvulling op de jacks en broeken van G-1000 en stretch. Dat mochten natuurlijk niet zómaar hardshells zijn!

“We besloten om de meest functionele serie waterdichte hardshells te ontwikkelen, die ooit gecreëerd zijn, zonder ook maar een moment afbreuk te doen aan de duurzaamheid,” legt Henrik Andersson uit. We willen niet dat onze producten een onnodig negatief effect op milieu en dierenleven hebben. De beste functionaliteit en de kleinst mogelijke impact op het milieu hebben dezelfde prioriteit. We zijn niet tevreden met een product, voordat we aan beide aspecten hebben voldaan. Met die doelstelling begon een periode van intensieve ontwikkelingswerkzaamheden. 

De kern van de nieuwe kleding is vanzelfsprekend het materiaal Eco-Shell. Dit is een nieuw ontwikkeld membraanlaminaat met de beste prestaties op het gebied van waterdichtheid en ademend vermogen. Het is zo geweven dat het stretcht en levert daarom een geheel nieuwe flexibiliteit van de kleding op. Maar waar het echt om gaat, is dat alle drie de lagen van polyester gemaakt zijn, gedeeltelijk ook gerecycled polyester, en het is een groot winstpunt dat het kledingstuk in de toekomst gerecycled kan worden. De kleding is daarnaast klimaatneutraal en wordt geïmpregneerd zonder gebruik te maken van fluorkoolstoffen.

Waarom willen jullie fluorkoolstoffen vermijden?

“Fluorkoolstoffen zijn schadelijk voor het milieu, ze accumuleren in biologische organismen en blijven uitzonderlijk lang in het grondwater en de natuur aanwezig,” vertelt Henrik Andersson. Fluorchemie is complexe materie en het gebruik van de meeste van deze stoffen is nog niet verboden, maar wij willen niet op een verbod wachten - wij willen geen fluorkoolstoffen in onze producten gebruiken.”

Welke compromissen moet je sluiten als je kiest voor impregneren zonder fluorkoolstoffen?

“Met betrekking tot de functionaliteit zijn er geen doorslaggevende compromissen. Het membraan zorgt voor de waterdichtheid, de impregnatie zorgt ervoor dat het oppervlak van het kledingstuk zo droog mogelijk wordt gehouden. Een fluorkoolstofvrije impregnatie is ook waterafstotend, maar is minder goed in het afstoten van vet en vuil als traditionele impregnaties en moet daarom wat vaker vernieuwd worden.”  

Het jack dat Henrik en Peter op het kantoor passen, is één van de tien prototypes die door het testteam van Fjällräven tijdens lange veldtesten uitvoerig zijn getest op verzoek van de ontwikkelingsafdeling. De groep wordt geleid door productspecialist Johan Skullman en bestaat uit berggidsen, sledehondenmenners en professionals die dagen achter elkaar buiten zijn. Zij hebben de Eco-Shell-kleding mee genomen op trektochten, ski-beklimmingen, gewone skitochten en op vele alledaagse buitenactiviteiten. 

De kleding is bovenop Kebnekaise geweest (natuurlijk, de collectie is naar deze berg vernoemd), heeft in stuifsneeuw en tegenwind op de bergvlaktes van Lapland gevochten, in stortregen geklommen, heeft koudegolven op Spitsbergen en diepe sneeuw in Japan te verduren gehad. Daarnaast is het ook gebruikt en getest tijdens de eigen tochten van de ontwikkelingsafdeling, zowel in de bergen als in het bos thuis.

“Om te begrijpen hoe een kledingstuk in de werkelijkheid functioneert, uiteenlopend van materiaal en snit tot de plaats van de zakken, moet je erop uit gaan en het gebruiken, zowel in extreme als in meer alledaagse situaties,” meent Henrik Andersson. Daarnaast voeren we natuurlijk ook laboratoriumtesten uit, om de slijtvastheid, waterdichtheid en technische prestaties van de materialen te analyseren. 

Aankomende herfst en winter is het resultaat voor de eerste keer in de winkels te zien. Henrik Andersson legt het proces uit: “Wanneer we aan dit soort projecten werken, hebben we geen deadline. Er is geen druk om klaar te zijn voor een bepaalde herfst- of voorjaarscollectie. Wanneer dit het best mogelijke product moet worden, mag het alle tijd kosten die nodig is. 

Hoe waren jullie ideeën over het design?

“Functie en vorm zijn niet elkaars tegengestelde. Als je de eerste schetsen maakt op basis van de noodzakelijke functies die het kledingstuk moet hebben, vallen alle stukjes meestal op hun plaats. Er zit niets op het hele jack dat zonder reden is aangebracht - dat geldt voor alles, van de ventilatie en de zakken tot de capuchon en de verstelmogelijkheden,” aldus Peter Lindblom.  

De nieuwe collectie bestaat uit een jack, een anorak en een broek, allemaal in zowel heren- als damesmodel. Bovendien is er een langere, licht gevoerde parka en een hoge broek met bretels. De kledingstukken moeten op zich én met elkaar kunnen functioneren en vooral gecombineerd kunnen worden met de overige kleding uit de Keb-familie,” legt Peter Lindblom uit. 

“De shellbroek is bijvoorbeeld zo gesneden dat hij over een trekkingbroek van G-1000 aangetrokken kan worden, een extra laag tegen natheid wanneer het weer plotseling omslaat. Alle snits zijn goed uitgewerkt voor de beste pasvorm; ze zijn aansluitend, maar bieden wel ruimte voor warme lagen eronder. Het is een uitdaging geweest om het jack zo licht mogelijk te maken, terwijl het daarnaast bestand moet zijn tegen extreme omstandigheden, een maximale bewegingsvrijheid moet bieden met een zo klein mogelijke impact op het milieu.”

Nu zijn het Keb Eco-Shell Jacket en de andere kledingstukken te koop in de winkel. Ze zijn reeds op beurzen gepresenteerd en hebben een eerste respons van de outdoorbranche gekregen - onder andere een eervolle ISPO Award voor de anorak. Zijn Peter en Henrik tevreden?

“Ja, zeker. We zijn erin geslaagd om kledingstukken te creëren met meerdere functies en de respons van testteams en de eerste gebruikers is zeer goed geweest. Wat ons echt tevreden stemt, is dat we hierin geslaagd zijn en dat we daarnaast de impact op het milieu hebben kunnen minimaliseren,” aldus Henrik Andersson.

Om je pakket voor de kerst te ontvangen, bestel binnen: 2015-12-21T12:00 Verlengde Kerstmis Retour Periode tot 15 januari 2016 voor bestellingen geplaatst tussen 20 november – 31 december 2015